A China Theme - from my diary

2009-2026: Now and then

I årene 2009-2016 esøgte jeg Kina ni gange. Herefter fulgte en pause på 8 år før mine sidste besøg i 2024-25 og 2026.

Meget - rigtig meget er ændret i de år og særligt fra 2016-2024. På siden her samler jeg nogle temaer, som kan illustrere den udvikling Kina har gennemgået, og som jeg har oplevet på mine rejser.

Trafik og luftforurening i Kina

Publiceret: 26-04-2026

Indbyggertal

Da jeg besøgte Shanghai første gang i april og okt 2009 ,havde byen ca 19-20 mio. indbyggere. I dag er der ca. 25-26 mio og den tidligere befolknings eksplosion i byen er fladet ud
​pga. bevidst politisk styring, men befolkningstætheden er stadig massiv.
Måske du kan huske sangen "nine million bicycles in Beijing" og det har der givet vis været , men det er bilerne der har præget gadebilledet der og i alle andre kinesiske byer de sidste tyve år.

Antal biler (Registrerede motorkøretøjer)


​I 2009 var der ca. 1,4 - 1,5 millioner biler i Shanghai. Dengang var biler stadig et statussymbol på vej op, og de fleste kørte på benzin.
​I dag (2026) er der ca. 5,3 - 5,5 millioner.
Selvom antallet af biler er næsten firedoblet, er luftkvaliteten blevet markant bedre. Det skyldes primært to ting:
​Elektrificering: Shanghai er i dag en af verdens byer med flest elbiler (NEVs). De grønne nummerplader er overalt.

​Nummerplade-auktionen: Det koster ofte over 90.000 RMB (ca. 85.000 DKK) blot at få lov at købe en nummerplade til en benzinbil – hvis man overhovedet vinder auktionen!

Luftforurening og blå himmel


tilbage i årene 2009-12 kunne man tydeligt mærke luftforurening en fra de mange dieselbiler og dis og smog lå ofte over byen.

​I 2009 målte man knap nok de mindste partikler (PM2.5) officielt, men luftkvaliteten var ofte "moderat til dårlig" med en grå dis over floden. I dag er antallet af "Blue Sky Days" steget markant. Det gennemsnitlige PM2.5-niveau i Shanghai er faldet med over 50-60 % de sidste 10-15 år.

Støjforurening:

Overgangen fra larmende benzin-scootere til lydløse el-scootere og elbiler har ændret byens lydbillede fundamentalt siden 2009.

Man har altså på en gang næsten firedoblet antallet af biler og fået en 5-6 mio flere indbyggere og samtidigt forbedret luft- og støv forureningen markant
Tilbage til dagbogen