China Diary 2009

Hangzhou

Hangzhou | d. 21-04-2009 08:14:17

kære venner.
Det har været en helt fantastisk tur her til Kina. Jeg tog i går til Hangzhou ...men var lidt uheldig med hotellet . Diskomusikken var gaden fik mig ud af sengen kl 2330 og ud i regnen på gaden. fandt dog hurtigt et andet og bedre hotel ... men selv om jeg altid har holdt af en fast madras, så er de altså lige et nummer for hårde her.
Tog på sightseeing med taxa i formiddags ud til et område der er berømt for sin te produktion.

A propo te. Jeg har drukket min grønne te nu. Det er givet vis livsforlængende , men man bør vel modregne de 10 min man bruger på at vente på at tebladene er faldet til bunds¨så teen kan drikkes. Teposen er nu en praktisk opfindelse og er vist en vestlig forteelse.
Så ingen hvide i Hangzhou. Man har ikke set en jernbanestation endsige et tog før man har rejst med tog i Kina. Aldrig har jeg ser så enorme togstationer .. men adskillige venteværelser med mindst 1000 mennesker i hvert. Tog stamme n var på omkring 20 vogne som jeg kunne tælle det. Men alt foregik meget checket .. billetterne til hurtigtoget som jeg rejste med var med nummerere pladser og servering undervejs. (Ja - det kommer til at lyde som John.V. Jensen der skriver om dampmaskinen for 100 år siden) En herlig og nem måde at få set lidt af området udenfor Shanghai. og ja der var på den halvanden time lange tur , ikke en plet jord og land som ikke var beboet eller opdyrket.
Har jo den sidste uges tid boet hos Anders og Tina ca 25 km uden for Shanghai. De har en virkelig lækker lejlighed i 2 plan , med 2 terrasser herunder en til gæsteværelset. Meget flot.
Har i dag booket et hotel i byen .. og sidder nu her på 28 sal med udsigt over hele byen. Helt fantastisk ... glæder mig til at se byens lys i aften , Kan vist godt mærke når jeg ligger i sengen at bygningen svajer lidt og der er heller ikke så langt til skyerne som normalt. Nu er jeg ved at læbe tær for batteri her .... kærlig hilsen
Otto

Letters from China

Beijing | d. 21-04-2009 08:13:14

Kaere .. Turen herud gik over al forventning - jeg havde faaet den bedste plads ved nodudgangen på række 31 og dermed plads til benene. Ved siden af sad en kinesisk kvinde på min egen alder - som kunne berette om sin families oplevelser under Kulturrevolutionen. Hun var umiddelbart meget imponeret over mit kendskab til Kinas nyere historie. Trods det at jeg fik en af hendes 'sove-piller', blev det ikke nogen dyb søvn på flyet.
Lufthavnen i Beijing er stor , meget stor. Fra ankomst hallen skulle man køre med Metro ca 1 1/2 kilometer for at komme til bagageudleveringen .

Jeg blev hentet af Mr Wang - som ikke talte engelsk , men til gengæld var ryger. Det blev til et par gode cigaretter, mens vi korte i 1 1/2 time op til Muren. Ganske overvældende - imponerende ... og nar man betaenker at alene det at besøge muren kan virke lidt strabadserende , er det jo dog for inte at regne i f.h.t. dem der i sin tid har skulle bygge dette imponerende bygningsværk.
Køreturen tilbage til Beijing og mit hotel (Jianguo Qianmen, No.175 Yong An Road, Xicheng), tog godt 2 timer. Vi korte forbi en olympiske by - ganske imponerende og overvældende byggeri.
Under turen ovede jeg chaufføren i lidt engelsk .. vi øvede alene udtrykket ' Forbidden City' .... det alene bliver svært for ham at lære.
Trafikken her er et kapitel for sig. Der er ingen regler, andet end køre frem .. og det samme syntes at gælde fodgængere og cyklister alle kører frem og saa maa man håbe at andre holder tilbage. Alle vognbaner bruges til overhaling langsom kørsel mv.
Kom til hotellet kl 1800 i aftes .. og ja fik mig lige 4 timer paa ojet . Fandt en meget autentisk restaurant i nærheden af hotellet og fik her den herligste mad - 'noget' stegt kød , med grøntsager og ris til . Simpelthen vidunderligt. Da jeg var eneste spisende gæst i restauranten havde jeg værtinden og de to unge pigers fulde opmærksomhed. Fik ros for min teknik med spisepinde. At stedet var populært vidnede væggene om - klistret til fra gulv til loft af store farve fotografier af tidligere gaster og selskaber - alle glade og smilende sammen med den sode værtinde. Et par mand sad og drak øl - og var meget fascinerede at min cigaret ruller ... For selvskabet skyld fik jeg rigeligt at drikke.
Det er nu morgen - og jeg skal afsted til The Forbidden City .
K.h. Otto
ps fik jeg sagt Beiing er stor ... meget meget stor. 2, mail
hej
Fredag tog jeg til den Himmelske freds plads. Jeg troede jeg skulle gå derhen - men blev klogere. Beijing er .. som jeg vist skrev sidst stor. Meget stor, men taxaer koster tilgengæld ingen ting. Pladsen er simpelthen imponerende stor - og med 1000 er af glade kinesere som fotograferer hinanden med Formand Maos mausoleum som baggrund, eller monumentet for revolutionens helte.
Var gennem den Den Hemmelige by med en lille kinesisk guide. så dog ikke samtlige 9999 rum.
Om eftermiddagen mødte jeg et ungt kinesisk par som insisterede på at hjælpe mig med at finde en Netbook - Acer aspire One. De checkede priser hos venner via mobilen - og fulgte mig ud til indkøbs center langt fra centrum. Det blev lidt af en oplevelse - idet det tog henvend 2 timer at få afsluttet handlen. Meget underholdende men også lidt træls. Bagefter inviterede jeg på middag ... tror dog det er sidste gang jeg skal sise med en kinesisk mand. Magen til smaskeri og manglende bordskik har jeg dog aldrig set.
Jeg er nu indehaver af en dejlig PC med ... øhh kinesisk Windows. Godt man kender sine genvejs taster .
kh otto

3. mail
Kom til Shanghai i gaar søndag, og bor nu hos Anders og Tina paa en indvandrer koloni 30 km uden for Shanghai. Der er fitness,tennis , svømmepool bordtennis mv .. men selv ser jeg mere frem til at spille golf i morgen med Generalkonsulindens hjemmegående mand Torben. Det blir dejligt med en 'kineser fri' dag. Er nu i Shanghai city og prøver desperat at holde alle gadehandlerne fra livet. Måtte dog købe mig fred for et øjeblik med et Rolex ur til 90 kr ...og saa er det vist 80 kr for meget. Tror ikke det virker ... billige skidt. Mine dieselbukser kan købes her til 1500 kr og i Magasin til 900 ;-) funny funny money
Fik her en Shanghai en toer toer hoste som ikke engang 30 aars rygning for fuld damp har kunnet bibringe mig.
Solen skinner det er 23 c men der ligger et dejligt uv-smog filter over det hele. Spiste med kniv og gaffel i aftes - meget praktisk . Naa jeg skal videre ... og Ja der er relativt mange kinesere herovre...!!!